Photobucket

Gambar pelik


Kadang-kadang kehidupan ini penuh dengan kesenangan. Tetapi bukan senang untuk mencapai kesenangan. Saya teringat kata-kata jurulatih palapes Sarjan Zambri, beliau pernah berkata bukan senang nak senang, dan bukan susah nak susah. Maksudnya sekiranya kita inginkan kehidupan yang bahagia,atau senang di kemudian hari, maka perlulah kita hadapi kehidupan yang sukar pada awalnya.
Dan bagi umat Islam maka kita perlu yakin bahawa tiada kesenangan tanpa usaha dan doa. Sekiranya kita hanya sekadar berdoa, maka kejayaan yang dicapai hanyalah kejayaan di dunia. berkemungkinan kejayaan itu tidak diredhai Allah.
Semalam, Alhamdulillah sempat saya luangkan masa untuk pergi mendengar ceramah Masjid Ar-rahman. Walaupun pada hari-hari yang lainnya saya bersolat di Masjid Ar-Rahmah Sek 16 (Masjid China). Penceramah jemputan malam tadi Ustaz Nasruddin Tantawi. Begitu lantang ceramah yang disampaikan oleh beliau.
Beliau membacakan sepotong ayat al-Quran yang bermaksud : "Berapa ramai dari golongan yang sedikit dapat mengalahkan golongan yang ramai...". Justeru dapat disimpulkan bahawa walaupun kita dari golongan yang sedikit, sekiranya perjuangan itu adalah untuk mendapatkan keredhaan Allah maka InsyaAllah Allah akan permudahkan jalan untuk mencapai kemenangan walaupun pada logik adalah sebaliknya.
Sebagai contoh pada peperangan Badar tentera Islam hanya 313 menentang 1000 golongan kafir, namun kemenangan berpihak pada tenter Islam. Begitu juga dengan peperangan-peperangan yang seterusnya. Justeru kita umat Islam perlu yakin akan janji Allah.Takbir!!!

Posted in Labels: |

0 comments: