Photobucket

Aku terima Nikahnya...

Hm, dah lama nak mendapatkan buku ini, semenjak terlihat promosi buku ini di lamanweb saifulislam.com, ada juga cadangan nak mencarinya di kedai buku.. cuma baru semlm sempat singgah di Pustaka Mukmin di Jalan TAR, otw nk balik ke UM setelah meeting di UIA selesai.. Alhamdulillah,hari ni, habis juga membacanya..

Menarik apabila kita terbaca tajuk buku ini, membuatkan rasa ingin tahu terhadap apa isinya.. Berbaloi membeli buku ini dan meluangkan sedikit masa membacanya bagi menambahkan lg erti dan kefahaman bagi meneruskan kehidupan yang mendatang. Bknlah tujuan untk mengulas sinopsis buku ini, cuma sekadar sedikit perkongsian kefahaman yg dapat dijadikan iktibar kepada kita semua samada yang belum bernikah mahupun yang sudah bernikah.. Semuanya akan melalui pelbagai ujian yang pasti mendatang..

Bagi yang belum berpunya ataupn masih mencari pasangan, jika perancangan untuk menuju ke gerbang perkahwinan masih samar dan bukanlah dalam masa 1-2tahun akan dtg, rasanya utamakan perkara yang lebih utama dlu.. Bknlah itu suatu sifir yang wajib diikuti, tapi ianya merupakan pandangan penulis dlm membicarakan persoalan yang sentiasa bermain di kalangan anak muda sekarang. Dan bagi yang sudah berpunya/bertunang, jagalah hubungan itu sebagai satu amanah.. Pertunangan merupakan satu perkara yang berat untuk dijaga ditambah pula dengan pelbagai ujian yang akan menduga.. Perkahwinan perlulah dilihat melalui satu skop yang lebih luas. Ianya bukan sekadar menghalalkan apa yang diharamkan sebelum pernikahan, tetapi ianya juga merangkumi skop kehidupan yang penuh dengan tanggungjawab, amanah serta kasih sayang. Setelah diamati, saya merasakan Ust Hasrizal bijak dlm memberikan makna perkahwinan itu dan juga view awal tntg kehidupan selepas pernikahan. Mungkin perjalanannya berbeza, tetapi ujian serta cabaran tetap ada..

Pengalaman yang dikongsikan Ust Hasrizal di dalam buku ini banyak menumpukan kepada kesedaran tanggungjawab setelah pernikahan.. Saya agak tertarik dengan keadaan masyarakat Irish yang begitu penyayang terhadap kanak-kanak.. Tetapi segala yang diceritakan itu, bukanlah di tanah air kita, tapi di Ireland.. Sedih apabila mengenangkan tanah air kita yang dicintai ini, semakin hari semakin banyak perkara yang membimbangkan kita.. Anak-anak kini tidak lagi selamat berada di luar rumah.. Begitulah keadaan sekarang.. Bilakah berakhirnya zaman jahiliyah moden ini.. 'Baldatun toyyibatun wa rabbun ghafur..' merupakan impian kita semua.. Negara yang aman serta mendapat rahmah dari Allah S.W.T dari langit dan juga bumi.. Bersama kita perjuangkannya...

So, inilah sedikit perkongsian.. Saya tidaklah pandai mengulas dengan lebih detail, cuma ianya sekadar perkongsian dari view yang saya rasa penting untk dikongsikan bersama, insya-Allah.. Hm, pasni nk kena habiskan buku 'Formula Solat Sempurna' yang dihasilkan oleh Ustaz Zaharuddin Abd Rahman, Mantan Presiden PMIUM... Semoga hidupku, matiku hanyalah untukMu ya Rabb..

Posted in Labels: |

1 comments:

  1. pemilik blog faqir Says:

    aslmkum naqib...
    blehla pjam buku aku terima nikahnya ni ye...heeheheh.grau je...xbce lg buku 2,nk crila,bce komentar naqib ni,bgus ye isi buku ni....